BMK sin historie – av Bjørn Høvik

BMK sin historie II 1950-1960

BMK sin historie III 1950-1965

BMK sin historie IV 1950-1975
– av Morten Sitje

Protokoll 1954-1956
Sandvika Modellflyklubb

«Navneendring. Det var på tale å gjöre initialene om til SMFK, men dette ble forkastet. Styret ble senere enig om å gå inn for navnet Bærum Modellflyklubb. Formannen legger styrets vedtak frem for Modellflyutvalget og får det senere godtatt av medlemmene.»

Protokoll 1957 Bærum Modellflyklubb

«Vi følger «The Hawk»s eksempel og krever 10 öre ekstra for krita-Coca. Annet som medlemmene kjöper på kreditt kreves 10% ekstra for.»

Protokoll 1958 Bærum Modellflyklubb

«Vi kan få en del rabatt på 16-liters kanner med glowfuel fra Greftegreff. I alle tilfelle sjekker Berg mulighetene for å få metanolattest.»

Protokoll 1959 Bærum Modellflyklubb

Styremøte: Endel diskusjon om og få penger til MTB som vi kan få kjøpt av Blakstad seilfårening (sic).

Protokoll 1960 Bærum Modellflyklubb

«Klubbmøtene våren og høsten 1960 kom ikke i gang før 30. september fordi vi måtte forlate MTB’en og etablere oss i et nytt klubblokale i en brakke tilhørende Bærum Kommune og pukkverket i Skytterdalen.»

Protokoll 1961 Bærum Modellflyklubb

«Vi har nå fått enda et «fast» nasjonalt stevne for frittflygende modeller, heldigvis. «Vinter-cup’en» 1961 ble arrangert av Bærum modellflyklubb utenfor Kalvøya ved Sandvika. Dette var det andre i rekken, og nok en gang velsignet med strålende vær.»

Protokoll 1962 Bærum Modellflyklubb

«Etter en kort colapause ble Bergers Wake tatt på ros&ris av Dahl som fant en god del ting å si om den selv om den (hovedsaklig på grunn av manglende erfaring) så noe mislykket ut.»

Protokoll 1963 Bærum Modellflyklubb

«Nå kom plutselig Jørgensen i vanskeliheter (sic) fordi den ene av linene røk, modellen presterte en del trange looper og gikk først i bakken da også den andre lina røk.»

Protokoll 1964 Bærum Modellflyklubb

«Etter en colapause snakket så Dahl om profiltegning og nevnte i den sammenheng fordelen ved å bruke regnestav.»

Referat fra sommerleirene 1957-1967

«Hindholms Luscombe Sky Pal for DA-1cc fløy nydelig i motorflukten, men stallet kratig i glideflukten. Bobergs PeeWee d-1 greidde (sic) bare så vidt å løfte seg opp på grunn av at motoren ikke var godt nok festet.»

BMK 50 år
Jubileumsutstilling klubbinfo

Artikkel Konstruksjon av eksospotter 1993

Artikkel Modellflymotorer 1993

Artikkel Propellstøy 1993

Elektroforedrag 31.10.2007

Antall besøk på siden: 60
Lukk meny